در این مقاله می خواهیم بیان کنیم که علت خرابی و سفت شدن دکمه بخار اتو چیست. قسمتی از لباس دارای چروک های فشرده هست و شما برای این که این چروک ها را صاف کنید دکمه بخار اتو را برای بخار بیشتر، فشار می دهید. با فشار دادن دکمه اتو متوجه می شوید که به صورت غیر طبیعی سفت است. دلایل گوناگونی وجود دارد که می تواند زمینه این مشکل را فراهم کند. باید سریع دلیل این مشکل را پیدا و راه حل هایی برای تعمیر به موقع آن ارائه کرد. تا زمانی که دکمه بخار اتو درست نشده استفاده از آن توصیه نمی شود.

در این بخش مواردی را ذکر می کنیم که می تواند علت سفت شدن یا خراب شدن دکمه بخار اتو باشد.

 نقص در نازل اتو بخار

نازل یک قطعه در اتو بخار است که صحت آن باعث بخاردهی درست اتو و خراب شدن آن باعث بخار ندادن اتو می شود. زمانی که اتو دچار رسوب های شدید شود ممکن است این رسوب ها به درون نازل راه یافته و باعث مسدود کردن نازل شوند. زمانی که نازل درگیر انسداد باشد امکان ارسال بخار به لباس وجود ندارد. در نتیجه دکمه بخار اتو نیز کار نخواهد کرد.

خالی بودن مخزن اتو بخار

بخار زمانی ایجاد می شود که آب موجود در مخزن دچار حرارت شود. حال اگر در مخزن آبی وجود نداشته باشد بخاری نیز از اتو خارج نمی شود. چنانچه مخزن خالی باشد و کاربر نیز بدون ریختن آب در مخزن، اتو بخار را روشن کند و این کار را چندین مرتبه انجام دهد می توان با قطعیت دانست که علت خرابی و سفت شدن دکمه بخار اتو چیست.

برق نداشتن اتو بخار

گاهی کار نکردن دکمه بخار اتو می تواند به دلیل عدم داشتن برق در اتو باشد. زمانی که اتو برق نداشته یا این که در برق نوساناتی وجود داشته باشد ترموستات موجود در اتو قادر به فعالیت نبوده و المنت ها نیز نمی تواند گرما را به آب منتقل کرده و باعث ایجاد بخار شوند. گاهی مشکل برق اتو می تواند به دلیل نقص در سیم ها و اتصالات درونی اتو باشد گاهی نیز می تواند به منبع اصلی برق منزل مربوط شود.

نقص در فنر دکمه اتو بخار دلیل اصلی سفت شدن دکمه بخار اتو

دکمه بخار اتو یک فنر دارد. اگر این فنر شکسته شود دکمه کار نخواهد کرد. باید با استفاده از ابزارهای تعمیر، اتو بخار را باز و دکمه را از محل جدا و دکمه سالمی را به جای آن قرار داد. این یک فعالیت تعمیر تخصصی بوده و بهتر است که تعمیر کار اتو این کار را انجام دهد.

باز شدن پیج دکمه اتو بخار

دکمه اتو از طریق چندین پیچ به بدنه اتو متصل شده است. حال ممکن است شرایط مختلفی پیش آید که باعث باز شدن این پیچ ها یا بعضا شکستن آن ها شود. شکستن پیچ باعث خراب شدن دکمه اتو بخار می شود.

نقص در پمپ اتو بخار

پمپ نیز قطعه ای هست که در سیستم بخار اتو نقش دارد. حال اگر به هر دلیل این پمپ خراب شد عملکرد دکمه بخار دهی اتو با مشکل مواجه می شود. از این رو توصیه می شود با مشاهده یک سوراخ کوچک درون پمپ حتما به تعویض آن اقدام نمایید.

چگونه می توان از خراب شدن دکمه بخار اتو جلوگیری کرد؟

برای این که قطعات اتو خراب نشود باید روش استفاده از اتو را به خوبی دانست. راه هایی وجود دارد که اگر آن ها را اجرایی نمایید می توانید از خراب شدن دکمه بخار اتو  جلوگیری کرده و دیگر نیاز به دانستن جواب این سوال که علت خرابی و سفت شدن دکمه بخار اتو چیست  نداشته باشید.

بررسی آب

ریختن آب نامناسب در اتو می تواند باعث خرابی های متعدد در اتو بخار شود. خرابی می تواند به دکمه بخار اتو نیز کشیده شود. به این صورت که مواد معدنی آب به مرور زمان به جرم و رسوب تبدیل شده و بخشی از این رسوب ها در اطراف دکمه بخار اتو جمع شده و باعث سفت شدن آن می شوند. از این رو، یکی از روش های موثر، بررسی آب و استفاده از آب مناسب در اتو می باشد. نکته دیگر که می توان به عنوان یک عامل پیشگیری در جهت خراب نشدن دکمه اتو به آن توجه داشت مخزن اتو بوده که همواره باید آب در حد متعادل در مخزن وجود داشته باشد.

تمیز کردن رسوبات

هر چند وقت یک بار از روش های خانگی برای پاک کردن اتو استفاده کنید. به علاوه در سال دو بار اتو را باز کرده و اجزای داخلی آن را جرم زدایی نمایید

عدم وارد کردن فشار به بدنه اتو

از قرار دادن اجسام سنگین بر روی اتو خودداری کنید؛ زیرا فشار وارده باعث شکستن دکمه بخار اتو و قطعات جانبی دیگر می شود. به نحوه قرار دادن اتو نیز توجه کنید. اتو بخاررا عموما به صورت ایستاده قرار دهید.

کلام آخر

دکمه بخار اتو قطعه ای با اهمیت بوده و نباید نسبت به خرابی آن بی تفاوت بود. چنانچه دکمه اتوی شما خراب شد باید بدانید که علت خرابی و سفت شدن دکمه بخار اتو چیست، تا بتوانید آن را تعمیر کرده و از اتو برای رفع چروک ها و صاف کردن لباس استفاده کنید.

دکمه اتو بدون دلیل خراب نمی شود. باید اشکالی در اتوبخار این مشکل را به وجود آورده باشد. تا زمانی که اشکال مورد نظر پیدا نشود نمی توان فعالیت تعمیر را انجام داد. بنابراین در نخستین مرحله باید اقدام به شناسایی مشکل کرد تا رفع آن سریع تر صورت گیرد.